Monday, 10 May 2010

Hanyut 1

Saya sedang duduk di sebelah U-Wei melihat rakaman penggambaran adegan Sofia Jane terjun ke dalam sungai dan cuba berenang ke tengah. Dalam pada itu saya mendengar suara kru kegembiraan kerana adegan itu cuma mengambil masa beberapa saat sahaja. Dengan hanya satu take U-Wei memberitahu semua bahawa shot itu bagus sekali dan dia berpuas hati.

Sedang kami asyik melihat ulang tayang tiba-tiba kedengaran suara Sofia Jane yang muncul dengan kostumnya yang basah kuyup. Agaknya dia mahu mendengar dari mulut U-Wei sendiri apakah betul apa yang dilakukannya tadi benar-benar bagus,

"Macam mana? Okey ke?"

"Okey, bagus sekali," jawab U-Wei.

"Ikhlas?" tanya Sofia lagi.

"Ikhlas, betul," U-Wei menganggukkan kepala.

Sofia seperti tidak percaya bahawa dia sudah melakukan adegan tersebut dengan begitu baik sekali dan hanya dengan satu take. Tiba-tiba saya lihat matanya merah dan hampir menitiskan air mata. Dia memang cukup terharu. Kemudian dia dibawa pergi dari situ oleh pembantunya.

Semasa kami makan tengahari bersama sambil mendengar bermacam-macam cerita daripada U-Wei dan Patrick Teoh, saya lihat mata Sofia masih lagi merah. Mungkin juga merah itu disebabkan matanya pedih terkena air Sungai Jelai ketika berenang tadi. Tetapi kalau merah matanya itu kerana menangis, saya tidak tahu berapa lama dia menangis kegembiraan.

-petikan drp;
Kenapa Saya Tak Ikut U-Wei
- Mohd Shah Ibrahim

2 comments:

MARSLI N.O said...

Sdr Mohd Shah: Menarik catatan Sdr. Meski ringkas, namun terselit makna.

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Terima kasih Sdr Marsli.