Friday, 5 March 2010

Bila saya pakejkan maruah..

Joe Hamid salah seorang anggota asal Kru Tanah Licin. Dia menyertai kami selepas U-Wei menyiapkan drama kedua atau ketiganya. Sekarang Joe seorang pengarah yang nampaknya lebih selesa dengan video dokumentari dan berkhidmat di FM Productions milik Astro. Menurut Joe, bila sahaja ada masa terluang dia akan membaca blog saya. Dia salah seorang peminat setia yang akan menghubungi saya setiap kali tulisan saya keluar. Komennya tidak ditulis pada laman blog tetapi dia lebih suka menghantar sms.

Malam tadi entah kenapa tiba-tiba dia menghantar sms mengenai sesuatu yang menarik tentang U-Wei. Itu cerita lama mengenai kata-kata hikmat U-Wei yang disebut Joe sebagai "magic words" yang selalu keluar dari mulut U-Wei. Saya tidak berhasrat menulis tentang perkara itu kerana rasanya lebih elok saya simpan untuk buku saya. Apa yang ingin saya bicarakan hanya mengenai satu komen Joe mengapa blog saya sepi.

Mungkin saya pernah sebut sebelum ini, kalau ada cerita, adalah. Kalau tak ada saya tidak akan mengemaskini blog ini. Tapi kata Joe, seorang penulis yang bagus ialah penulis yang selalu menulis. Lalu saya jawab, "Kalau selalu menulis tapi isi entah apa-apa pun tak guna. Biar jarang tulis, sekali keluar menusuk kalbu."

Kalau jumlah sesuatu itu boleh dijadikan kayu ukur maka itu bererti kalau banyak buku maka baguslah seseorang penulis itu. Atau kalau banyak filem maka bagus jugalah pengarah itu.

Saya tidak pernah percaya pada kuantiti. Kalau mahu mengurus, banyak kerja sudah saya lakukan kerana ada macam-macam kerja yang boleh diurus. Kalau mahu kerja filem, banyak pengarah yang mungkin sudah saya ikut. Begitu juga kalau semata-mata mahu menyanyi, banyak tempat boleh menyanyi. Hari-hari mengendeng duduk dengan Usop dan Sani, boleh saja saya ikut mereka kerana jumlah show mereka pun boleh tahan juga.

Saya percaya Joe mungkin tersasul malam tadi atau mungkin juga dia cuba menjolok saya. Dia bukan tak tahu seperti yang pernah saya sebut dalam facebook, "I'm not cheap. Saya bukan murah kerana dalam setiap yang saya lakukan saya pakejkan sekali maruah diri. Sebab itu sukar sekali saya mahu bekerja dengan orang."

Laman blog ini ialah maruah saya. Buku Kenapa Saya Tak Ikut U-Wei juga maruah saya dan sudah tentu filem Hanyut juga maruah saya. Bila saya pakejkan maruah maka harga diri saya jadi mahal dan bunyinya macam sombong sekali. Tetapi kata U-Wei, sombong tak jadi hal. Lagipun saya bukan bercakap tentang ringgit.

Pernah seorang kawan bertanya berapa saya dapat sebagai penerbit bersekutu filem Hanyut. Lalu saya jawab, "Satu juta." Spontan kawan itu memberikan reaksi, "Oooi, banyaknya engkau dapat..boleh pencen lepas ni."

Ya, memang betul satu juta tetapi yang tahu nilai satu juta itu hanya saya dan U-Wei. Julia Fraser juga sudah mula memahami saya agaknya. Saya tahu mereka mampu berikan "nilai maruah" itu kepada saya. Sebab itu saya ada dalam Hanyut walaupun saya sedang menulis Kenapa Saya Tak Ikut U-Wei. Memang saya sombong..

Terima kasih kepada Joe Hamid @ Joe Ham. Dia menjolok saya malam tadi maka pagi ini saya menulis untuk menghiburkan hatinya yang tidak pernah serik menjengah laman yang sudah lama sepi ini.

5 comments:

lonelyroseblack said...

kadangkala, kena penting diri dan sombong..asal kena pada tempatnya.. :)

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Amat setuju. Diri kita lebih penting daripada segalanya.

fyruze said...

power la ayat en.shah..memang betol la tu "sekali keluar menusuk kalbu"...

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Terima kasih Fyruze. Ayat-ayat itu sudah puas ditapis.

nadia lalalililulu said...

betul ke kumpulan kopratasa berpecah hanya kerana perempuan awal 20an???