Sunday, 17 January 2010

Kopratasa 25 tahun

Pada tahun 2009, genaplah usia Kopratasa 25 tahun. Dilahirkan di Teater Elit yang berpejabat di No. 7A, Jalan Raja Abdullah, Kampung Baru pada tahun 1984, pada mulanya Usop, Sani dan saya cuma main-main muzik dan menyanyi di bilik belakang yang kami panggil studio. Kemudian bila bos kami Dinsman mendengar beberapa puisi yang berjaya kami jadikan lagu dia terus mencadangkan supaya kami menyanyi di pentas dengan membawa nama Grup Teater Elit. Pertama kali di Kompleks Budaya Negara (kini sudah jadi ASWARA) dan seterusnya di beberapa pentas lain.

Di Teater Elit jugalah M. Nasir melihat kami menyanyi pada satu petang ketika dia datang untuk satu urusan lain. Kemudian semuanya jadi sejarah apabila pada tahun 1986 M. Nasir menerbitkan album pertama Kopratasa berjudul Keringat Dalam Pasrah dan pada waktu itu saya mengambil keputusan untuk menarik diri daripada "menjadi artis." Siso masuk menggantikan saya.

Kopratasa terus berjuang dengan konsep puisi dan tidak pernah tersasar hingga ke hari ini dan merupakan kumpulan penyanyi lagu puisi pertama di Malaysia yang masih mampu bertahan selama itu. Sepanjang rakan-rakan saya itu menjadi artis tidak pernah saya melihat mereka di pentas secara "live" sehinggalah pada tahun 2008 saya berpeluang menonton persembahan mereka di Laman Santai Istana Budaya bersama-sama isteri dan anak-anak.

Mungkin Kopratasa bukan sebuah kumpulan yang layak untuk menerima sebarang penghargaan. Kerana itu agaknya tidak ada pihak pun yang perasan tentang usia kumpulan tersebut yang sudah mencecah 25 tahun. Kalau ada pun, mungkin pihak-pihak tertentu hanya akan sedar tentang perkara itu dalam tempoh dua puluh hingga tiga puluh tahun akan datang dan penghargaan itu hanya akan datang selepas Usop, Sani dan Siso sudah tiada lagi di dunia. Saya harap "wakil-wakil" mereka (mungkin cucu-cucu mereka) yang bakal naik ke pentas menerima penghargaan tersebut bagi pihak mereka nanti dapat bersabar menantikan saat-saat manis itu.

Oleh kerana itu, sebelum tahun 2009 melabuhkan tirai, saya berusaha mendapatkan penajaaan daripada rakan kongsi saya Zed untuk persembahan Kopratasa sempena Majlis Makan Malam SDARA 2009 (Persatuan Bekas Pelajar Sekolah Datuk Abdul Razak) yang berlangsung pada 26 Disember bertempat di Dewan Puspanitapuri Putrajaya. Sungguhpun tidak dihebahkan, sekurang-kurangnya dapat juga kami bersama-sama meraikan "Hari Jadi Kopratasa Ke 25 tahun" di hadapan rakan-rakan SDARA saya.

Ada beberapa perkara menarik yang berlaku pada malam itu. Pertama, mungkin itulah pertama kali dalam sejarah majlis makan malam SDARA sebuah persembahan artis ditaja. Kedua, Kopratasa yang membuat persembahan pada malam itu ialah Kopratasa yang terdiri daripada anggota-anggota asal iaitu Usop, Sani dan saya sendiri dan itu merupakan pertama kali kami membuat persembahan bersama selepas "berpisah" dalam satu majlis dengan kehadiran yang agak besar. Ketiga, persembahan itu disaksikan Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir yang diundang khas dan keempat, buat pertama kalinya saya dapat menyanyi di hadapan Tun Mahathir menyampaikan lagu yang paling disukainya iaitu My Way walaupun ketika dia sudah tidak lagi menjadi Perdana Menteri.

Di bawah merupakan antara koleksi gambar persembahan kami serta gambar ketibaan Tun Dr. Mahathir dan Tun Dr. Siti Hasmah di Dewan Puspanitapuri. Selebihnya ada terdapat di dalam Facebook saya.

Saya belum lagi habis bercerita. Kelima, pada malam itu Zed turut mengundang sahabat saya pembikin filem tersohor U-Wei Haji Saari, Julia Fraser (penerbit filem terbaru U-Wei berjudul Hanyut yang sedang dalam persiapan untuk penggambaran pada April 2010) dan juga jurufoto filem Hanyut iaitu Jo Ghazali. Kesemua gambar yang saya paparkan di sini merupakan hasil kerja Jo.

Sudah tentu saya menganggapnya sebagai satu peristiwa paling bersejarah dalam hidup kerana dapat menyanyi di hadapan Tun Mahathir. Tetapi ia menjadi lebih bersejarah lagi kerana sepanjang saya bersahabat dengan U-Wei selama 21 tahun, itulah pertama kali dia melihat dan mendengar saya menyanyi walaupun memang dia amat tahu sejarah saya bersama Kopratasa. Dia bersetuju untuk datang pada malam itu semata-mata kerana diberitahu bahawa saya akan membuat persembahan dengan Kopratasa. Dan di akhir lagu My Way yang menjadi lagu penutup persembahan kami, saya dapat lihat U-Wei bangun bertepuk tangan.

Pada malam itu saya tidak pedulikan orang lain. Bagi saya persembahan itu hanya untuk U-Wei dan Tun Mahathir. Yang lain kebanyakannya kawan-kawan saya dan juga bekas guru-guru yang sememangnya tidak hairan kerana sudah biasa melihat saya beraksi di pentas sejak di sekolah lagi. Bila melihat dia bangun dapat saya rasakan U-Wei suka dengan persembahan kami. Sudah tentu Tun Mahathir tidak dapat bangun kerana dia negarawan yang tidak boleh lepas laku macam seniman seperti U-Wei.

Dengar khabarnya pada malam itu U-Wei ada membisikkan sesuatu mengenai persembahan kami kepada Ida, isteri saya . Pada malam itu juga anak-anak saya Ainur Faresha, Ainur Shahida dan Siti Nurbaya cukup terharu dapat duduk semeja dengan Kopratasa dan juga Pak Cik U-Wei mereka.


Nota kaki;

Baru-baru ini, ketika bertemu di pejabatnya, dengan "sombongnya" saya bergurau memberitahu U-Wei, "U-Wei, I go for nothing less than original." (Maaf, saya tidak pandai menterjemah ayat tersebut).
Saya merujuk kepada diri saya yang merupakan anggota asal Kopratasa dan juga anggota asal Kru Tanah Licin, kru produksi yang ditubuhkannya ketika dia mula-mula kembali ke tanah air 21 tahun lampau.
Meminjam bahasa budak-budak sekarang, "Kalau tak ori saya tak mainlah..."

4 comments:

Rositah Ibrahim said...

Salam ziarah.
Maybe ziarah is not the right word for I've been following your blog quietly (Through Rahimidin's link).
I like your writings, and all this while have been wondering who you are, until I read your latest entry.Maaf ya.

No wonder la bahasa tuan sangat baik..

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Rositah,
thanks for being a silent follower and I'm proud when someone says he or she likes my writings.Well, "I'm just another writer, trapped within my truth," wrote Dan Hill.

About my bahasa, I do not know. I don't think it is that good. How I wish I could write like some other writers..

X Mark Da Spot said...

Salam... Malu diri saya mengaku peminat Kopratasa tanpa mengetahui sejarah asal nya.... Now i know...

deys II said...

salam... saya sedang dengar lagu kopratasa, lalu cuba google sejarah kopratasa, terima kasih dengan info ini...kalau boleh ditanya, kopratasa apa maknanya?