Monday, 7 December 2009

Kusangka baru pukul satu, rupa-rupanya dah pukul lima..

Semalam semasa bersama U-Wei, daripada tengahari hingga ke petang menyusuri Sungai Miang dan sebatang sungai lagi di Nenasi, Pekan. U-Wei sempat melontar "Pantun Meratap" yang dikutipnya dari Sumatera sewaktu melakukan kajian mengenai pantun satu waktu dulu. Lebih kurang berbunyi begini (maaf kalau tak tepat);

Kusangka baru pukul satu,
rupa-rupanya dah pukul lima,
kusangka abang yang lalu,
rupa-rupanya baju yang sama.

Saya cukup tertarik dengan pantun di atas serta beberapa pantun lagi. Kisah tentang orang meratap itu juga cukup menarik sehinggakan sepanjang menyusuri dua batang sungai itu saya asyik memikirkan bahawa itu satu bahan cukup menarik untuk ditulis.

Sebagaimana dia pernah mengejutkan saya bila menegaskan bahawa soalan itu lebih penting daripada jawapan, mengenai pantun pula, katanya pembayang itu lebih penting daripada maksud.

Malam sebelumnya (5 Disember 2009) saya sudah mula menulis KENAPA SAYA TAK IKUT U-WEI sebaik mendaftar masuk di Hotel Mega View Kuantan. Buku tersebut akan siap sebaik siapnya filem HANYUT. Kalau boleh mahu saja saya selitkan satu bab khas mengenai U-Wei dan Pantun Melayu. Pasti menarik. Nanti-nantikanlah..

4 comments:

Rahimidin Z said...

Bang, teruskan menulis! Saya dengan sabar menantikannya,

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Terima kasih dik. Selagi boleh sabar, sabarlah. Mudah-mudahan kesabaran itu berbaloi.

Makngah said...

Dear Pak Su, I am looking forward to your book. Following your blog already

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Thank you for having faith in me, Fatimah. I promise you the book will make your life sweeter.