Wednesday, 7 October 2009

You can have the painting but give me the frame.. Bhg (1)

(Saya pernah memberikan tajuk yang sama sebelum ini untuk posting pada awal 2008. Tetapi posting itu berkaitan dengan episod yang berlaku ketika saya bersama Sani Sudin melihat pameran lukisan di Balai Seni Lukis Negara di mana kami terserempak dengan Sasterawan Negara A. Samad Said (Pak Samad). Tulisan saya ini ialah episod sebenar bagaimana "kata-kata hikmat" yang menjadi mainan hidup saya itu keluar daripada mulut saya).

Sedang saya mencari-cari kerja itu tiba-tiba Dollah Ali jurukamera yang dilantik U-Wei sebagai pengarah fotografi filem Perempuan, Isteri dan Jalang memberitahu saya bahawa ada sebuah syarikat penerbitan dokumentari dan filem iklan sedang mencari pengurus produksi. Nama syarikat itu Cinequip Sdn. Bhd berpejabat di Bangsar. Okey juga tu, kata hati saya. Lagipun menurut Dollah dia memang kenal dengan Rahmat pengarah urusan syarikat itu. Rahmat kawan lamanya. Budak kolej. Katanya lagi, saya mungkin kenal. Rahmat orang Mersing dan ramai saudara-mara di Batu Pahat.

Saya terfikir. Mungkin sudah sampai masanya saya mengubah haluan sementara menunggu Perempuan, Isteri dan Jalang siap. Mungkin selepas itu saya akan kembali bekerja dengan U-Wei. Lagipun kami mempunyai perancangan yang besar kalau nama U-Wei sudah meletup. Kalau mengikut apa yang kami bincangkan di rumah Hazali di Taman Permata sebelum saya mengambil keputusan menarik diri, Perempuan, Isteri dan Jalan hanya satu batu loncatan. U-Wei tak perlu risau tentang saya. Biar anggota Krew Tanah Licin yang lain mengikutnya kerana itu sahaja cara mereka cari makan. Saya tak apa kerana saya tahu cari makan cara lain.

Memang sudah lama saya teringin buat dokumentari. Tetapi saya belum pernah menemui peluang tersebut. Dengarnya buat dokumentari dan filem iklan tidak seperti buat drama atau filem. Budaya kerja mereka berbeza. Mungkin budaya fikir mereka juga berbeza. Dengar khabarnya juga bayaran juga tidak seperti buat drama atau filem. Lagipun kalau buat dokumentari banyak yang boleh saya pelajari. Bermacam-macam subjek ada. Memang saya suka belajar. Lagipun buat filem atau video dokumentari juga boleh membantu mengembangkan rangkaian kenalan saya. Kita bukan bekerja dengan produser. Kita bekerja dengan klien yang terdiri daripada pelbagai latar belakang. Mungkin jabatan kerajaan atau mungkin juga syarikat korporat. Lalu saya tekadkan hati. Saya minta Dollah Ali memberitahu Rahmat bahawa saya bersedia untuk menemuinya.
Beberapa hari selepas itu saya menelefon Cinequip dan berpeluang bercakap dengan Rahmat Mustaffa. Saya terus membuat temujanji. Rahmat meminta saya datang beberapa hari kemudian.

Pejabat Cinequip letaknya tingkat atas sebuah bangunan rumah kedai lama di Lorong Maarof Bangsar. Bila saya sampai Rahmat terus menyambut saya. Saya terasa pelik. Bila bersalam dia seperti tidak mahu melepaskan tangan saya. Sambil menggenggam tangan saya dia sempat bercakap lagi mengenai perkara lain. Dalam hati saya berkata, menarik juga karektor kawan Dollah Ali ini. Seorang lagi orang seni. Dia bercakap dengan nada yang cukup lembut, teratur dan sepanjang masa asyik tersenyum.
Memang benar, Rahmat budak MCKK. Dia berasal dari Mersing tetapi kerap juga ke Batu Pahat kerana saudara-maranya ramai di situ. Ada antara mereka yang amat saya kenali terutama bapa saudaranya Pak Idin yang seorang tokoh masyarakat di Batu Pahat. Pak Idin tinggal tidak jauh dari rumah saya. Saya di Gunung Soga manakala Pak Idin di Jalan Kluang hanya beberapa meter sahaja dari simpang masuk ke kawasan rumah saya. Itu merupakan common ground yang membuatkan kami lebih selesa dan memberi lebih ruang untuk bercerita. Bagi saya, common ground itu penting dalam PR kerana mampu membantu memperkukuh silaturrahim.

Seperti saya fikirkan, Rahmat memang berjiwa seni. Bila saya tanya tentang keyboard yang ada di biliknya, dia bercerita bahawa waktu di MCKK dulu dia memang bermain muzik. Itu pun satu lagi common ground yang menarik. Samalah kita, saya berkata dalam hati. Kalau dia pun minat muzik lebih senang kami berkawan.
Selepas itu Rahmat bertanya tentang pengalaman saya. Cukup mudah, bila saya sebut saya pernah bekerja dengan U-Wei, Rahmat tidak teragak-agak untuk memberitahu, “You’re close to getting the job. You’re almost there, you know,” saya sudah mengagak. Nama U-Wei memang boleh saya jual dan boleh saya jadikan pasport bila perlu untuk menyeberangi mana-mana sempadan.

Maka kami pun bersembang panjang. Sebagai orang seni dan terlibat dalam pembikinan filem iklan dan dokumentari sudah tentu dia tidak ada cerita lain kecuali cerita-cerita tentang filem. Sayangnya, dia bukan dalam bidang filem cereka. Kerana itu bila bercakap tentang produksi filem cereka tempatan, saya rasa saya lebih banyak tahu lagi kerana saya pernah berada dalam dunia tersebut walaupun sekadar di pinggiran. Bila saya bercerita tentang U-Wei, Rahmat kelihatan tertarik. Katanya dia memang tahu U-Wei hebat. Walaupun sudah lama mendengar nama U-Wei dia sendiri tidak pernah berpeluang berjumpa dengannya. Banyak juga soalan Rahmat tentang U-Wei, tentang kerjanya dan juga pengalaman saya bekerja dengan U-Wei. Saya dapat rasakan sebenarnya Rahmat seperti mahu menguji saya. Mungkin itu cara dia menemuduga. Mungkin juga dia mahu mendapatkan bukti bahawa saya benar-benar memilki pengalaman yang diperlukan dan apakah benar saya orang U-Wei. Bila dia bertanya mengapa saya tak ikut U-Wei, saya jawab mudah. Bajet tidak mengizinkan. Dalam erti kata lain, saya cuba menghantar signal kepada Rahmat dan memberitahunya bahawa “I’m not cheap.”
Rahmat memberitahu, kalau saya diterima bekerja saya akan ditugaskan mengendalikan sebuah dokumentari Majlis Keselamatan Jalan Raya. Saya ditawarkan jawatan pengurus produksi secara freelance. Ertinya saya bebas. Saya tidak terikat dengan Cinequip. Selepas siap satu projek saya boleh bekerja dengan orang lain. Kalau sekiranya diperlukan selepas itu saya boleh datang bekerja semula. Bagaimanapun tidak berapa lama selepas itu saya diberitahu projek tersebut dibatalkan atas sebab-sebab tertentu. Saya sedikit kecewa. Saya sudah melakukan sebahagian kerja asas dan Rahmat sudah melihat bagaimana saya membuat peracangan. Mungkin kerana itu agaknya dia bertukar fikiran. Kira-kira sebulan selepas itu dia memanggil saya dan menawarkan saya bekerja sepenuh masa dan bukan lagi secara freelance.

Sudah tentu gaji yang ditawarkan tidak memenuhi harapan saya kerana seperti saya katakan tadi “I’m not cheap.” Memang jauh daripada apa yang saya harapkan. Tetapi begitulah pemikiran orang bisnes di Malaysia. Dalam apa situasi sekalipun, ayat-ayat memancing yang sama yang akan kita dengar. “Kita buat dulu ya, lepas tu kita fikir pasal bayaran. Nanti bila berjaya kita sama-sama share the cake.” Ataupun begini, “Kita tak tahu macam mana engkau kerja, tapi lepas engkau buktikan barulah kita boleh semak semula. Masa tu kalau engkau nak bulan pun kita orang boleh bagi.” Ada juga yang kata, “Aku tak boleh bayar engkau mahal sangat, nanti apa orang lain yang dah senior kat kompeni ni kata.” Ini yang saya tak faham tentang orang bisnes di negara yang sebelum merdeka dulu dikenali sebagai Malaya.

Saya harap Rahmat akan sentiasa ingat tentang signal yang saya hantar yang mengatakan bahawa saya bukannya murah. Dan saya juga berharap apa yang ditawarkan kepada saya hanya untuk sementara dan akan disemak semula selepas saya membuktikan kemampuan pengurusan saya.Tetapi pada masa yang sama, saya juga perlu bersedia. Kalau orang cuba mempergunakan saya, saya juga tahu menggunakan segala sumber yang ada sama ada sumber dalaman Cinequip atau sumber luaran menerusi rangkaiannya untuk kepentingan masa depan saya.

Bersambung..

No comments: