Tuesday, 28 April 2009

Membina kekuatan diri

Pagi semalam ketika sedang keseorangan di rumah seperti biasa, saya sedang menyiapkan bahan-bahan untuk menyediakan sarapan bila anak saya Baby menghantar sms. Selalunya itulah yang saya lakukan sebelum mula bekerja menghadap komputer.

Baby bertanyakan tentang tajuk berita di NST online mengenai penipuan akaun bank yang kerap berlaku sejak akhir-akhir ini. Sebenarnya saya yang menyuruh dia mencari maklumat tersebut di internet pada malam sebelumnya tetapi kerana kesibukan membelanja makan beberapa orang pelajar KPM Indera Mahkota dia tidak sempat melakukannya.

Selepas memberitahu dia sudah menemukan maklumat tersebut saya menghantar satu sms sebagai peringatan kepadanya. Saya meminta kalau boleh anak saya itu dapat memperuntukkan sekurang-kurangnya setengah jam sehari untuk membaca akhbar online arus perdana seperti Berita Harian, Utusan Malaysia, the Star dan juga NST. Saya sebutkan bahawa perkara itu akan memberi banyak kelebihan yang akan membuatkan dia berasa lebih yakin bila masuk ke kelas berhadapan dengan para pelajar.

Bukan kepada Baby sahaja, kakaknya juga selalu saya ingatkan supaya banyak membaca akhbar dan juga majalah supaya lebih bermaklumat. Tidak kira sama ada akhbar atau majalah fizikal mahupun online. Kedua-dua anak saya itu merupakan pendidik yang seharusnya menjadikan memburu maklumat sebagai budaya hidup mereka. Bagi saya amat tidak wajar sekali kalau seseorang guru itu masih tertarik pada akhbar atau majalah sampah yang langsung tidak membawa kebaikan kepada pemikiran mereka sebagai pendidik. Keperibadian dan pemikiran kita dibentuk oleh apa yang kita baca.

Saya membangkitkan perkara ini kerana saya amat bimbang dengan perkembangan yang berlaku sejak akhir-akhir ini apabila terlalu kerap masalah tentang kerendahan tahap pengetahuan am para graduan dipersoalkan dan dibicarakan secara umum. Kadang-kadang saya merasa pelik kerana di sebalik kemajuan ICT berteknologi tinggi di zaman ini yang membolehkan maklumat dicapai dengan mudah tetapi para graduan masih mempunyai tahap pengetahuan am yang amat rendah dan memalukan khususnya mengenai isu-isu semasa.

Baru-baru ini seorang sahabat memberitahu tentang betapa hebatnya pencapaian akademik calon-calon pelajar tajaan Petronas yang ditemuduganya. Tetapi bila tiba pada peringkat ujian pengetahuan am, kata sahabat saya itu "semua mereka gagal." Dia tidak memberitahu saya perincian perkara yang berlaku tetapi saya pasti mereka mungkin tidak tahu asal usul nama Petronas, sejarah penubuhannya dan siapa yang terlibat dan siapa pula Pengerusi merangkap Ketua Pegawai Eksekutifnya sekarang ini. Saya juga pasti, bila ditanya ramai tidak dapat menjawab bahawa ada anak syarikat Petronas yang disenaraikan di Bursa Malaysia. Apa lagi kalau ditanya nama anak syarikat Petronas yang mengeluarkan LNG di Sarawak.

Pada hujung minggu lepas saya "tertonton" sebuah program bicara di saluran Astro. Kerana ada kerja lain saya tidak dapat mengikuti program tersebut sepenuhnya. Walaupun menonton sebahagian tetapi cukup untuk membuatkan pernafasan saya tersekat seketika. Program bicara tersebut membincangkan tentang masalah literasi politik. Ia menyebut tentang anak-anak muda khususnya para graduan yang bukan sahaja tidak faham tentang sistem politik tanah air tetapi juga sejarahnya. Ada graduan yang masih keliru dengan penggunaan Yang Berhormat, Yang Berbahagia, Yang Amat Berhormat dan Yang Amat Berbahagia. Itu sahaja yang mampu saya dengar. Itu bukan masalah baru kerana dalam pergaulan saya memang banyak yang masih keliru sekalipun mereka yang sudah berusia.

Baby amat bernasib baik kerana selepas satu temuduga dia terus mendapat tawaran kerja di KPM. Tetapi bagi Kak Yong, hampir setiap kali menghantarnya untuk beberapa temuduga saya akan pastikan supaya dia mendapatkan sebanyak mungkin maklumat tentang tempat yang memanggilnya untuk temuduga tersebut. Saya selalu berpesan supaya dia tahu siapa nama menteri itu dan ini, siapa ketua setiausaha dan sebagainya. Saya pasti, ada di kalangan guru terutama mereka yang baru bekerja yang masih tidak faham tentang struktur pentadbiran negara. Mungkin mereka tidak tahu siapa nama Ketua Setiausaha Negara dan juga tidak tahu bahawa pentadbiran di sesebuah kementerian diterajui oleh seorang Ketua Setiausaha. Apa lagi untuk memahami apa itu PTD dan PTA dan di mana para pegawai ini ditempatkan dalam sistem pentadbiran negara. Itu baru tentang sistem pentadbiran negara, belum lagi kita bercakap tentang sistem politik dan perkara-perkara lain.

Bukan saya mahu berbangga tetapi ingin saya nyatakan bahawa anak-anak saya lebih bertuah kerana mereka berpeluang belajar hingga ke peringkat universiti. Saya tidak berpeluang ke menara gading tetapi untuk bersaing dalam pasaran saya terpaksa bergantung pada maklumat dan ilmu pengetahuan yang terpaksa saya peroleh melalui jalan lain. Hanya itu sahaja pilihan yang saya ada dalam usaha membina kekuatan diri. Saya juga perlu memastikan bahawa saya perlu konsisten dalam pencapaian saya dan mendapat lebih tinggi daripada "4 Flat" dalam pengetahuan am dan isu-isu semasa yang mungkin tidak terkejar oleh para graduan.

Saya bukan menujukan perkara ini kepada orang lain kerana siapa saya untuk mengajar orang lain. Saya hanya berharap kalau anak-anak saya membaca blog ini hati mereka akan terbuka untuk menyahut cabaran saya dan menilai betapa pentingnya maklumat dan pengetahuan am bagi faedah kerjaya mereka sendiri dan bagi membolehkan mereka kekal bersaing dalam pasaran.

Salam sayang daripada abah untuk Kak Yong Faresha dan Baby Shahida.

3 comments:

ainur shahida said...

alrite abah..

jangan risau, sejak mula keje, adik memang dah bookmark page Berita Harian.. & tadi baru je lepas bookmark page NST..

Melihat Kesunyataan said...

Salam,
Hari ini anak saya yang baru graduate dipanggil temuduga guru. Sebelum temuduga saya sempat bertanya kepada beberapa soalan am seperti yang saudara Mohd Shah sarankan itu. Saya sendiri tidak puas hati dengan jawapannya, kerana nampak benar kurang mengambil tahu tentang isu-isu semasa.
Lepas temuduga dia sms menyatakan semuanya ok saja. Harap-harap begitulah. Takkan dia nak cerita yang tak ok.
Kita ni sebagai ayah kadang-kadang kecut perut melihat tingkah laku anak-anak.

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Salam Haji,
di KL ni, tanya budak JB apa YWJ pun mereka tak tahu. Tak ke pelik tu.. Sedihnya saya.