Tuesday, 28 April 2009

Kadang-kadang kejujuran pun meletihkan juga

Waktu itu kami sedang berehat di halaman rumah produser Kak Wan sementara menunggu untuk menyambung penggambaran drama TV Bukang Gantung Diri. Drama itu merupakan drama kedua U-Wei selepas Tempua Bersarang Rendah dan drama pertama saya bersama U-Wei pada tahun 1988.

Kalau tidak silap saya yang ada bersembang bersama kami pada masa itu ialah penulis skrip Anwar Idris, Hazali Hj Ramli dan Nan juru mekap kami. Entah macam mana tiba-tiba keluar cerita tentang satu kajian ilmiah yang dilakukan seseorang mengenai allahyarham P. Ramlee. U-Wei atau Anwar Idris mungkin masih ingat lagi siapa orangnya. Kajian tersebut berkaitan beberapa lirik lagu P. Ramlee dan yang paling menarik mengenai lirik lagu Gambus Jodoh. Ada satu baris lirik yang berbunyi, "Tanah yang licin, tanah yang licin tidak berduri, ibarat cincin, ibarat cincin lekat di jari."

Rasanya tidak perlu saya menghuraikan rahsia di sebalik lirik tersebut. Apa yang mahu saya ceritakan di sini ialah baris lirik tersebut telah memberi ilham kepada U-Wei untuk menamakan krew produksi kami sebagai Krew Tanah Licin.

U-Wei mempunyai harapan besar untuk memastikan supaya Krew Tanah Licin dapat terus bekerja bersama-samanya sehingga dia "membikin filem." Dia lebih suka perkataan membikin daripada mengarah. Sebelum itu dia mahu memperkasakan Krew Tanah Licin dari segi kerja dan pencapaian dan bila itu berlaku dengan sendirinya nama Krew Tanah Licin akan jadi besar. Apa yang berlaku selepas itu sama ada Krew Tanah Licin dapat terus hidup atau berkubur di tengah jalan akan terjawab selepas ini. Atau mungkin juga sudah terjawab dalam beberapa tulisan sebelum ini.

Selepas satu atau dua drama, Johari Abdul Hamid menyertai kami sebagai Propmaster. Joe seorang anak muda yang berbakat dan berjiwa seni. Kerana itu tidak lama selepas menyertai Krew Tanah Licin dia diangkat menjadi Art Director. Saya berpeluang bekerja dengan Joe dalam beberapa lagi drama U-Wei sehinggalah saya menarik diri daripada terlibat dalam filem sulung U-Wei Perempuan, Isteri dan Jalang (yang kemudiannya "didot-dotkan" oleh kumpulan orang-orang tua pencen di Lembaga Penapis Filem).

Kami terpisah agak lama. Saya tidak mendengar khabar berita mengenai Joe dan setelah sekian lama beberapa tahun lepas saya terserempak dengannya di Wangsa Maju ketika dia sedang sibuk dengan sebuah penggambaran. Dia masih lagi bersemangat bekerja sedangkan saya sudah terus hilang minat terhadap bidang filem dan drama. Saya perlu mengakui bahawa saya bukan dilahirkan untuk jadi orang seni. Saya dilahirkan ke dunia ini untuk menjadi pengurus, baik apa juga bidangnya. Hazali Haji Ramli sudah "naik pangkat" menjadi pengarah drama, Nan sudah balik ke Bentong dan hanya sesekali datang ke Kuala Lumpur bila ada kerja manakala Sutex atau lebih dikenali dengan panggilan Auntie Su oleh anak-anak saya bergiat cergas dalam bidang fesyen. Anwar Idris yang sudah hampir setahun tidak saya temui walaupun tinggal hanya dua kilometer dari rumah saya, khabarnya masih lagi menulis. Kalau tidak silap dia menang satu anugerah skrip terbaik pada tahun lepas. Saya tidak pasti sama ada anugerah RTM atau TV3. Tetapi ketika acara anugerah tersebut sedang ke udara, anak saya Kak Yong ada menghantar sms kepada saya memberitahu tentang kemenangan Anwar.

Kemudian saya mendengar lagi tentang perkembangan kerjaya Joe. Pada tahun lepas seseorang memberitahu saya bahawa dia sudah menjadi pengarah video dokumentari di FM Production yang banyak membekalkan program TV untuk Astro. Dengar khabarnya dia kerap juga melakukan penggambaran di luar negara. Kerana "kesibukan hidup" masing-masing kami masih belum berpeluang untuk bertemu.

Entah bagaimana tiba-tiba Joe menelefon saya semalam. Sudah tentu saya teruja bila ada sahabat lama yang masih ingat pada saya.

"Wah! Joe. Aku ingat aku kena buat kenduri do'a selamat, buat pulut kuning bila engkau telefon ni," itu ayat pertama saya sebelum sempat dia membuka mulut memberi salam.

Kami tidak sempat pun bersembang tentang perkara lain kerana tujuan utama Joe menelefon ialah untuk memberitahu bahawa dia baru terjumpa blog saya. Dia tertarik dengan tulisan saya bertajuk Demi Masa. Katanya, "Memang betul Shah, kita ni tak sesibuk mana pun.."

Malam tadi rupa-rupanya Joe ada menghantar dua mesej yang tidak saya sedari kerana saya tidur awal. Mesejnya berbunyi,

"Md. Shah, melayari blog kau..aku dpt seribu..mungkin sejuta ketenangan. Anda masih ada senjata yang brnama penulisan. Tringat saya masa kita brtungkus-lumus dgn Wei. Penulisan yang jujur lbh brmakna dari seribu buku yg menipu. Salam. Tq."

Itulah yang ditulis Joe dalam bahasa sms dan "dot-dot"nya pun saya salin sepenuhnya (sekadar bergurau lagi, dot dot itu bertujuan untuk memuaskan hati orang-orang tua pencen di Lembaga Penapis Filem).

Lalu pagi ini saya jawab smsnya,

"Salam Joe, kdg2 kejujuran pun meletihkan juga. Sebab tu aku tidur awal dan tak jwb msg."

Oleh kerana sekarang ini rakyat Malaysia terlalu inginkan "kebebasan bersuara," terpulang kepada mereka untuk bebas menyelongkar maksud ayat saya itu.

Di bawah ialah petikan kata-kata Soren Kierkegaard - 1813-1855, seorang penulis dan ahli falsafah Denmark.

"People demand freedom of speech to make up for the freedom of thought which they avoid."

2 comments:

Radzi Yaacob said...

Salam,
Hari ni, baru perasan posting Abg Md Shah nih. Terimakasih kerana kembali menulis .... lama juga menunggunya.

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Radzi,
maaf terlewat menjawab. Terima kasih juga kerana masih mengikuti. Lepas ini lebih banyak lagi akan keluar, insyaAllah.