Friday, 7 November 2008

Cerita kawan naik haji

Seorang sahabat memberitahu saya bahawa dia akan menunaikan haji penghujung November ini dan menjemput saya menghadiri majlis do'a selamat di rumahnya. Sebelum ini ada juga seorang rakan sekelas dulu menjemput saya ke majlis do'a selamat sempena pemergiannya ke Mekah. Kedua-duanya tak dapat saya penuhi kerana malam esok saya ada tugas yang sudah diatur dan tak dapat dielakkan.

Saya hanya dapat mendo'akan semoga sahabat saya dan isterinya itu berjaya menyempurnakan rukun Islam kelima, mudah-mudahan sihat wal'afiat sepanjang berada di sana dan semoga selamat kembali ke tanah air.

Saya sempat berpesan, "Mabrur atau tidak. Itu hak Allah. Jangan fikirkan sangat. Dan juga jangan fikirkan sangat tentang title haji yang nak dipakai bila balik nanti. Itu juga hak Allah. Haji ke tak haji ke, hanya Dia saja yang Maha Mengetahui. Kita ini ikut sedap pakai aje."

Dia diam.

"Macam mana pun," tambah saya lagi, "yang penting balik nanti engkau boleh mengerjakan Hajjah semula."

Dia tergelak besar. "Ya, ya. Betul cakap engkau tu," katanya.

Betul ke apa yang saya cakap tu? Saya tak sedar kerana kata-kata itu terlepas begitu sahaja dari mulut saya.

Wallahu'alam.

4 comments:

kikiEy said...

hye salam ziarah:]

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Salam...

Radzi Yaacob said...

"Macam mana pun," tambah saya lagi, "yang penting balik nanti engkau boleh mengerjakan Hajjah semula."

......... that's original bro. Rasanya belum pernah saya dengar ungkapan tu. Really love your writings. Keep it up. Terimakasih

MOHD SHAH IBRAHIM said...

Radzi,
I have to admit that phrase is not original. It didn't come from me. I got it from a close friend who wrote it in our e-group.
(You see, I never claim what isn't mine).
Anyway, thank you for having fallen in love with my writing. I hope to get to know you better.
Thanks.