Wednesday, 26 November 2008

Antara Ghazal Rock dan Impak Maksima

Pada hari pertama Aidilfitri yang lalu, semasa sedang berehat di dapur tiba-tiba saya terdengar bunyi muzik yang agak pelik di TV. Lalu saya terus ke ruang tamu rumah adik ipar saya itu. Rupa-rupanya ketika itu TV3 sedang menyiarkan program Ghazal Rock. Lalu saya terpaku di depan TV. Ada beberapa orang penyanyi terkenal diundang termasuk penyanyi kumpulan Jinbara. Saya rasa hanya penyanyi kumpulan Jinbara yang saya tak tahu namanya itu berjaya mencuri hati . Yang lain sepatah kata budak-budak sekarang “Hampeh” sekalipun Anuar Zain yang kononnya merupakan seorang penyanyi terhebat.

Tiba-tiba saya teringat satu peristiwa ketika M. Nasir sedang sibuk dengan satu rakaman di studio FGM pada tahun 1987 kalau tak silap saya. Saya tak pasti sama ada Nasir masih ingat lagi perbualan kami itu. Saya sekadar mahu meninjau pendapat Sifu itu mengenai ghazal.
“Engkau rasa ghazal boleh kita modenkan ke?” Itu soalan saya. Saya bukan pandai sangat pasal muzik tapi saya teringat Profesor Ungku Aziz pernah menyebut tentang kesukaran menyatukan muzik ghazal dengan muzik kontemporari.
Tiba-tiba Nasir diam. Kemudian dia mengetuk satu rentak di meja di mana kami duduk. Lalu dia berkata, “Eh! Boleh, slow rock tu..”
Perbualan kami berakhir di situ dan saya tak pernah terfikir lagi tentangnya.Tetapi bila Nasir mencipta Ghazal Untuk Rabiah saya agak kecewa kerana lagu itu lebih mirip kepada muzik flamenco dan bukan berteraskan ghazal yang pernah disebutnya.
Bagaimanapun kekecewaan saya agak terubat bila saya mendapat salinan VCD persembahan ghazal Warisan Johor di Istana Budaya. Saya dapati penyatuan muzik ghazal dengan orkestra bukan lagi satu igauan dan ia telah berlaku dengan jayanya. Banyak lagu yang saya suka termasuk irama lagu yang dinyanyikan Ramlah Ram walaupun penyampaiannya kurang menyerlah. Sayang sekali hanya sekali itu(apa yang saya tahu) persembahan ghazal berorkestra dibuat. Alangkah baiknya kalau Istana Budaya dan Warisan Johor bekerjasama sekali lagi mementaskan ghazal dengan iringan orkestra yang lebih hebat. Dan kali ini cuba panggil beberapa orang penyanyi rock melenggokkan lagu ghazal mengikut inteprestasi mereka. Janganlah kita perkecilkan kerana penyanyi Jinbara sudah melakukannya dengan baik mengikut penilaian peribadi saya.

Bila ghazal “dirockkan” saya pasti tentu ada pihak yang menentang kerana ia dilihat sebagai mencemar muzik ghazal. Saya tak tahu mengenai orang lain tetapi pendapat saya kalau sesuatu bidang seni itu mahu terus hidup di tengah-tengah dunia yang bergerak pantas mengejar kemajuan dan serba mencabar ini, kita perlu sedia banyak berkorban. Dalam soal ghazal rock, saya tak melihat salahnya seorang penyanyi rock menyanyikan lagu ghazal kerana pada prinsipnya ia masih muzik ghazal kerana alat-alat muziknya masih alat muzik asli tradisional (sungguhpun biola bukan alat muzik asli kita). Cuma bezanya ada sedikit tambahan gitar bass (mungkin) serta percussion. Ia melahirkan satu fusion bunyi muzik yang lebih segar dan menarik bagi saya.

Bercerita tentang hal ini saya juga teringat semasa bekerja di Kementerian Kebudayaan dan Pelancongan dulu, salah seorang pegawai kebudayaan bernama Sulaiman Sarijan pernah duduk berbincang dengan saya bagaimana Kementerian boleh menarik audien baru menyaksikan pentas teater dan bangsawan. Saya cuma bergurau dengan menjawab, “Kau suruhlah Sudirman main teater atau bangsawan. Tentu ramai orang datang tengok.”
Sulaiman terkebil-kebil memandang saya. “Betul jugak engkau cakap,” jawabnya dalam loghat jawa.

Beberapa tahun kemudian saya dapati pentas teater mula diisi artis-artis ternama. Saya tak pernah menonton teater selepas itu kecuali Cindai dan Bakai semata-mata kerana Cindai ditulis oleh Cikgu Noordin Hassan dan turut dimainkan oleh Rohani Yousoff manakala Bakai merupakan hasil tangan U-Wei.

Bagaimana dengan Impak Maksima? Ah! Itu semua mengarut. Kalau pun kita mahu menarik golongan muda ke pentas teater atau Istana Budaya, itu bukan caranya. Banyak lagi kaedah dan pendekatan yang boleh kita lakukan. Mahu berkorban biar bertempat jangan sampai mengorbankan prinsip, maruah dan harga diri. Mungkin Johari Shaarani lebih tahu apa yang dibuatnya. Dia pun kawan saya juga yang mejanya tak jauh daripada meja Sulaiman Sarijan, Datuk Norliza, Mod Zaky Din, Soekarno dan lain-lain di tingkat 34 Menara Dato' Onn PWTC dulu.

No comments: