Tuesday, 14 October 2008

Rupa-rupanya ada juga yang saya tak tahu..

Bermula daripada Jumaat malam lalu hingga petang Ahad, saya berada di sebuah resort di Pantai Tanjung Puteri Melaka (dulunya Tanjung Keling). Saya menyertai sekumpulan "pakar" industri penyiaran untuk membangunkan Standard Kemahiran Pekerjaan Kebangsaan (NOSS). NOSS ini akan diguna pakai oleh Kementerian Sumber Manusia bagi keperluan sektor latihan sama ada institusi bertauliah ataupun industri terbabit. Sub-bidang yang menjadi fokus kali ini ialah Pencahayaan dan Bunyi (Lighting and Sound).

Saya belajar sesuatu daripada pengalaman tersebut. Rupa-rupanya sesuatu pengalaman itu akan jadi berguna juga pada satu hari nanti sekalipun sudah lama ditinggalkan. Saya meninggalkan bidang filem dan video pada tahun 1995 dan kali terakhir membuat kerja-kerja sendiri bersama-sama Dollah Ali menerbitkan beberapa video latihan dan korporat untuk sebuah syarikat pengeluaran baja terkemuka di Malaysia. Dollah seorang sinematografer berpengalaman pernah sama-sama bekerja untuk U-Wei Haji Saari dan dia juga pernah bersama-sama saya dalam beberapa produksi untuk Petronas semasa di Cinequip dulu. Dia turut menyertai sesi NOSS berkenaan.

Pada mulanya saya menyangka pengalaman saya sudah tentu berkarat dan pasti tidak banyak yang mampu saya sumbangkan. Lebih-lebih lagi saya bukan seorang pakar. Saya hanya orang pengurusan yang mempunyai sedikit pengalaman dan saya juga bukan orang teknikal. Tetapi bila sesi berjalan, rupa-rupanya begitu banyak sekali pengalaman masa lalu yang dapat diselongkar yang relevan untuk sesi tersebut. Dan saya sendiri terkejut kerana tidak menyangka rupa-rupanya begitu banyak sekali perkara yang saya tahu.

Saya harap akan mendapat undangan lagi untuk sub-bidang lain pada masa akan datang. Menarik juga dan saya begitu berbangga dapat menyumbang sesuatu untuk faedah negara walaupun kecil.

No comments: