Thursday, 23 October 2008

Liabiliti Cinta

Bila saja membuka internet hari ini, saya terpandang pada satu tajuk berita mengenai calon Naib Presiden Amerika bagi parti Republikan iaitu Sarah Palin yang kini dianggap ramai rakyat Amerika sebagai liabiliti kepada calon Presidennya John McCain. Walaupun bukan orang politik tetapi saya sentiasa mengikuti perkembangan bukan sahaja politik negara tetapi juga politik antarabangsa. Politik Amerika amat besar kesannya kepada politik dunia dan politik Amerika juga berupaya membawa akibat buruk kepada ekonomi global.
Melihat pada tajuk itu, sebenarnya sudah lama saya mahu menulis tentang sesuatu yang berkaitan dengan perkataan liabiliti. Mungkin belum sampai masanya lagi tetapi hari ini saya mencatat supaya saya tidak lupa pada satu hari nanti, pada ketika yang sesuai saya mahu menulis tentang LIABILITI CINTA.
Bercakap soal cinta ini, saya rasa saya mampu memberi syarahan mengenainya, menyentuh pelbagai sudut yang menarik yang saya peroleh daripada pengalaman. Sebelum sampai waktu saya mahu menulis itu, buat sementara ini, bagi anak-anak (mungkin macam Kikiey dan mereka yang seumur dengannya), hanya satu pesanan saya. Jangan terlalu percaya pada kejujuran cinta. Salam saya untuk semua anak-anak muda yang sedang bercinta dan juga kepada kawan-kawan seusia atau lebih tua daripada saya yang baru mengenal makna cinta (atau dulu tersilap memilih cinta).
Sambil itu, oleh kerana sebahagian besar kita masih segar dengan semangat menyambut Aidilfitri yang tak habis-habis, saya ingin turunkan satu puisi Hari Raya yang ditulis Dinsman pada 1985 khusus untuk kad hari raya Teater Elit tahun berkenaan. Sekali pandang memang tidak ada kena-mengena dengan isu liabiliti cinta yang saya sebut di atas. Tetapi "maaf" yang ditulis Dinsman itu memang kerap dilafaz dan jadi mainan orang bercinta sampaikan kadang-kadang tidak membawa sebarang pengertian lagi.

maaf
maaf maaf
maaf maaf maaf
maaf maaf maaf maaf
maaf maaf maaf maaf maaf
aafmaafmaafmaafmaafmaafma
di mana-mana
penuh dengan maaf
posmen membawa maaf ke sana sini
amboi! beratnya maaf
diserangnya pejabat pos bertubi-tubi
maaf bermaharajalela
bila orang berjumpa
maaf melompat dari mulut
tersembur-sembur maaf
tangan bersalam tangan berlumur maaf
maaf zahir batin!
maaf zahir batin!
seronoknya maaf melompat-lompat
berlari-lari terbang belayar
maaf-maaf dari seluruh dunia berjumpa
bagaimana agaknya maaf-maaf itu?!

Hakcipta terpelihara 1985
©Dinsman

Tenaga produksi Puisi Maaf;
Pengurus Produksi dan percetakan : Ella
Pengarah Seni dan grafik : Usop Urusan typesetting dan bromide : Sani Sudin dan Hazali Haji Ramli
Pencuci cow gum dan urusan pos : Mohd Shah Ibrahim

(Bayangkan pada zaman itu masih belum ada komputer untuk membuat grafik dsb. Letih juga Sani dan Hazali pergi-balik ke Kofordset dan Tye Cine bagi urusan typesetting dan bromide).

No comments: