Thursday, 16 October 2008

Dunia yang tak pernah dewasa

Bila saya menyebut mahu kembali ke dunia seni “for good,” itu bukan bererti saya mahu terlibat semula dan menjadikannya periuk nasi saya. Itu tak mungkin. Faktor usia merupakan faktor utama kerana saya bimbang saya sudah tidak punya tenaga seperti dulu. Tetapi faktor suasana dan juga perkembangan yang berlaku dalam dunia itu sendiri kadang-kadang lebih membimbangkan.

Lihat saja apa yang sedang berlaku kepada S. Amin Shahab. Dunia Dalam Satu Kilometer masih kaku tidak mampu bergerak lebih jauh sedangkan ia mampu menawan dunia kalau betul caranya. Sekian banyak masa dihabiskan, begitu juga dengan tenaga dan wang ringgit, sehingga sekarang kami masih tidak mampu menjangka ke mana hala yang hendak dituju. Amin sudah melakukan yang terbaik. Di pihak “pengurusan Amin yang tidak pernah menerima pengiktirafan” juga sudah melakukan pelbagai perkara tetapi banyak yang tersangkut kerana kerenah birokrasi. Kalau birokrasi tidak mahu membuka pintu untuk duduk berbincang, sentiasa bersikap dingin kecuali sesekali bila dijentik Menteri dan tidak pernah mahu melihat jauh, bagaimana kami mampu bergerak? Mahu memanggil orang luar untuk menaja dan juga memberikan sokongan sudah tentu memerlukan kesediaan birokrasi. Kalau terus pandai-pandai sendiri sudah pasti akibatnya buruk.

Mahu main politik? Boleh saja kalau mahu. Saya pernah melakukannya dulu dan saya pernah berperang dengan seorang Datuk Bandar dan dalam pertarungan itu saya menang dan dia kecundang. Saya mendapat apa yang saya mahukan dan dia kehilangan jawatan untuk selama-lamanya dan terus tenggelam hingga sekarang. Memang boleh dicuba walaupun belum tentu saya akan menang sekali lagi. Saya tahu saya tidak punya tenaga seperti dahulu. Tetapi kalau mahu bertarung juga, untuk apa sebenarnya? Dunia Dalam Satu Kilometer bukan medan perang seperti perang saya dengan bekas Datuk Bandar dulu. Lagipun karya Amin bukan bahan yang harus dipolitik. Kalau boleh biarlah karya itu bebas daripada unsur politik dan kalau ia mahu hidup ia harus berdiri atas kekuatannya sendiri tanpa unsur politik atau kepentingan peribadi.

Saya tak tahu sama ada saya perlu menarik diri dan membiarkan Amin menghadapinya sendirian atau saya terus berdiri di sini. Saya sedang mempertimbangkannya. Mungkin Amin mampu bertahan kalau Menteri dapat mencium bau masalah yang dihadapinya. Rasanya biarkan masalah itu jadi masak semasak-masaknya. Kalau benar-benar sudah masak seperti ikan kering yang hangit di dalam kuali, sudah tentu baunya akan keluar juga satu hari nanti dan seluruh negara dapat mencium baunya.

Tentang dunia filem dan drama Melayu, mungkin itu perkara terakhir yang mahu saya lakukan semula. Manakan tidak. Memang menakutkan. Zaidi Omar pernah memberitahu saya semasa terserempak dengannya di Ukay Perdana satu hari pada tahun lepas. Kata Zaidi masalah yang dihadapi mereka lebih buruk daripada dulu. Maksud dulu itu ialah masa zaman saya bersama-sama U-Wei dulu. Dunia itu terlalu berat sebelah kerana yang untung ialah produser yang kebanyakannya produser Melayu juga manakala kebanyakan penggiatnya pula ialah budak-budak Melayu. Dari soal bayaran ke soal makan-minum dan penginapan, hampir kesemuanya ada masalah kerana tidak setimpal dengan apa yang mereka sumbangkan demi kebahagiaan hidup para produser. Kesiannya… Apa nak buat.. Kata Zaidi. Hanya itu saja kerja yang mereka boleh buat. Takkan nak tukar kerja pula. Kerja apa yang ada di luar sana?

Hazali Haji Ramli bekas anggota Krew Tanah Licin yang dulunya merupakan penolong pengarah kepada U-Wei Haji Saari memberitahu saya betapa “bangsatnya” dia mendapat layanan produser. Dia pengarah untuk 13 episod drama itu. Jangan ditanya berapa dia dapat kerana sudah tentu produser lebih suka bayaran itu “dipakej” supaya lebih murah dan produser akan mendapat lebih untung. Bila tak ada pelakon kanak-kanak, Hazali mengambil anaknya berlakon. Bayaran bagaimana pula? Kata Hazali, anaknya itu muncul dalam setiap episod. Maknanya 13 episod kesemuanya. Anaknya itu cuma dibayar sebanyak sembilan ratus ringgit sahaja. Adilkah itu?

Betul kata U-Wei seperti yang saya sebut dalam tulisan bertajuk Sepetang Bersama U-Wei Haji Saari. Infrastruktur yang terdapat dalam dunia filem dan drama Melayu sejak dulu sampai sekarang memang tidak sesuai untuk saya. Seperti gurauan saya dengan Ilol, adik U-Wei, “Dia orang tak ready untuk bayar aku.”

Memang kita boleh terus hidup. Jadi freelance (yang terus menerus boleh dapat free lunch (?) kerana ada orang belanja). Tetapi hidup yang bagaimana? Hidup yang terurus tanpa melihat keluarga tunggang-terbalik? Hidup yang sentiasa bergantung pada ihsan kawan-kawan? Selama mana mahu hidup begitu?

Memang menakutkan bila mengingat zaman silam. Kerana itu sebenarnya saya bukan mahu singgah semula di sini untuk melakukan apa yang pernah saya lakukan dulu. Saya sekadar mahu “seronok-seronok” seperti kata guru saya Dinsman. Berjumpa semula dengan kawan-kawan, Meninjau semula dunia ini, memerhati rakan-rakan seniman yang amat setia dengan dunia dan kehidupan mereka, di samping melihat sendiri bagaimana sistem birokrasi negara berjalan tanpa sebarang perubahan sejak saya tinggalkan pada tahun 1988 dahulu.

Menarik sekali. Sedang Kementerian Sumber Manusia sibuk mengejar waktu menyiapkan Standard Kemahiran Pekerjaan yang berjumlah 3,000 jenis pekerjaan kesemuanya menjelang 2011 ke arah mencapai taraf negara maju, masih ada birokrasi kita yang masih main tarik tali, main tolak-tolak, main pijak-pijak seperti anak-anak.

Nampaknya Dasar Penerapan Nilai-nilai Islam khususnya di sektor awam tidak pernah berjaya kerana apa yang masih terus berlaku memang sungguh tidak Islamik sekali walaupun kebanyakan mereka terdiri daripada para Muslimin (Oops! Atau mereka sekadar pengamal Rukun Islam yang lima?). Wallahu'alam.

Nota kaki:

Di Galeri Petronas sedang berlangsung pameran Wayang U-Wei Dalam Seni Tampak. Mungkin kalau ada kesempatan saya mahu ke sana juga. Bukan mahu melihat lukisan tetapi mahu melihat “frame.” Sudah tentu banyak frame yang cantik dan mahal-mahal.

Lagipun salah seorang pelukisnya bernama Kamal Mustafa. Kamal bekas bos saya di Cinequip dulu? Aha! That’s good. Kalau jumpa dia mesti kata lagi, “Sorry Shah, we didn’t treat you well when you were with us.” Ah cukuplah tu Kamal. Yang sudah tu sudahlah…

No comments: