Thursday, 16 October 2008

Dinsman dan Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan

Baru sekejap tadi saya menghantar mesej kepada Rahimidin Zahari. Saya memberitahunya bahawa memang confirmed saya tak dapat bersama-sama meraikan Dinsman yang akan menerima Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan pada 18 Oktober ini sempena Konvokesyen UUM. Sesi saya sebagai panel untuk NOSS berlangsung pada 17 hingga 19 Oktober.
Rahimidin memberitahu mungkin hanya dia dan Sutung Umar Rs saja yang akan ke sana. Pada masa yang sama dia turut memberitahu dia mendapat anak perempuan pada 1 Syawal lalu. Lalu saya bertanya, "Apa nama anugerah Syawal itu?" Jawab Rahimidin, "Nur Afifah Husna binti Rahimidin." Saya ucapkan tahniah.

Selepas itu saya membaca di internet laporan berita Bernama mengenai penganugerahan Ijazah Doktor Falsafah (Sejarah) kepada Dato' Wan Samsudin Mohd Yusof dan Ijazah Kehormat Sarjana Persuratan kepada Che Shamsudin Othman (Dinsman). Dalam temubualnya, TS Dr Nordin Kardi, Naib Canselor UUM memberitahu antara sumbangan Dinsman ialah kejayaannya menggerakkan kumpulan teater dan melahirkan seniman tanah air seperti kumpulan Kopratasa.

Saya teringat bekerja di Teater Elit dulu. Semasa Dinsman mementaskan Esok Untuk Siapa saya belum menyertai Teater Elit (Elok juga sebab saya bukan suka sangat dengan Jins Shamsuddin). Tetapi semasa persembahan Malam Seniman Bujang Lapok, saya turut sama berhempas-pulas membantu pengurusan. Untuk persembahan istimewa yang menjadi tarikan utama sempena Minggu P. Ramlee itu Dinsman menggabungkan sekian ramai budak teater daripada pebagai persatuan dan badan. Pada malam itu mereka bernaung di bawah satu badan iaitu Teater Elit.

Sebenarnya Sani, Hazali dan beberapa yang lain mempunyai kumpulan sendiri iaitu Kumpulan Teater Utama. Nordin Kardi juga berasal daripada KTU. Tetapi ketika itu Nordin Kardi tidak lagi aktif kerana sibuk dengan kerjayanya dan juga menyambung pengajian.

Seperti kata Rahimidin dulu, DBP sendiri tidak pernah mahu mencadangkan nama Dinsman untuk sebarang anugerah walaupun dia mantan pegawai DBP. Mungkin DBP sendiri tak faham atau gagal menilai sumbangan Dinsman dalam bidang persuratan sekalipun namanya banyak tercatat dalam buku-buku terbitan DBP sendiri.

Jadi rakan-rakan seni (walaupun saya tahu ramai yang tak suka melihat Nordin Kardi keluar TV beberapa bulan lalu dalam satu program khas), kita harus berterima kasih kepada beliau. Dalam sekian ramai manusia di Malaysia ini yang punya jawatan dan kedudukan, hanya Nordin Kardi saja yang berani mencadangkan nama Dinsman. Tahniah TS Nordin. Sudah tentu itu bakal mengundang sedikit kontroversi yang bakal dicetuskan pihak tertentu. Tetapi saya harap TS Nordin dapat mempertahankan apa yang dibuatnya dan saya juga berharap dia akan terus kekal di situ buat beberapa tahun lagi. Masih ada beberapa tokoh lagi yang wajar diberi pengiktirafan.

Nota kaki:

Tak dapat saya bayangkan semasa penyampaian anugerah nanti nama Kopratasa akan turut disebut kerana kumpulan itu merupakan antara seniman tanah air yang berjaya dilahirkan Dinsman.
Aduh! Nama Kopratasa disebut dalam konvokesyen.. Tahniah kepada Usop, Sani dan Siso.
Lihatlah Dunia!!! (Teringat saya pada kisah Azean Irdawaty menulis nota kecil mengucapkan tahniah selepas persembahan kami di Hotel Dayang sempena Pelancaran Semula Akhbar Watan oleh Kumpulan Karangkraf. Kalau tak silap pada tahun 1984).

No comments: