Saturday, 18 October 2008

Al Fatihah untuk Sudiro

Petang semalam, semasa hujan lebat saya berada di pejabat di Taman Samudra sedang sibuk bersiap untuk acara penting yang akan bermula pada waktu malam dan seterusnya sepanjang hujung minggu. Tiba-tiba saya menerima panggilan daripada Sani Sudin. Dia memberitahu, "Sudiro dah meninggal."
Waktu pemergian Allahyarham tidak diberitahu. Innalillahiwainnailaihiraji'uun..
Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh Allahyarham dan menempatkannya dalam kalangan mereka yang beriman.

Sudiro Sukirman pernah bersama-sama Teater Elit satu ketika dulu. Selepas kami mendapat "ijazah" masing-masing, sama seperti sahabat-sahabat lain, Sudiro mencari jalannya sendiri dan khabarnya dia bekerja dengan TV3. Dia juga mencipta nama menerusi siri Rumah Kedai yang turut dibintangi Nani (Rosnani) yang juga pernah bersama-sama kami di Teater Elit buat beberapa ketika. (Nani terus lenyap setelah mendirikan rumah tangga dan wajahnya tak pernah muncul di kaca TV lagi).
Selepas itu saya tak pernah lagi mendengar khabar mengenai Sudiro yang khabarnya telah meninggalkan TV3 dan hanya mendengar cerita dia jatuh sakit.

Saya ada menelefon Usop tetapi gagal dan saya juga ada menghantar mesej kepada Hazali Hj Ramli. Zali menjawab tetapi saya tak tahu sama ada dia berkesempatan untuk menziarahi jenazah Allahyarham. Alfatihah.

No comments: