Monday, 30 June 2008

Orang tua selalunya betul..

(dipetik daripada Saya Tak Ada MBA)

Kira-kira tiga bulan selepas temuduga akhirnya saya menerima tawaran rasmi untuk mengikuti kursus Pendidikan Awal Remaja Jurusan Sains selama dua tahun di Maktab Perguruan Persekutuan Pulau Pinang. Selepas menerima surat tawaran itu sekali lagi saya ke sekolah untuk memberitahu Rahman Yeop berita gembira itu. Selain itu saya juga memohon jasa baiknya dan juga Cikgu Nordin Awal untuk bertindak sebagai penjamin saya. Dia tak cakap apa pun. Dia cuma tersenyum saja. Saya tak dapat membayangkan perasaannya ketika itu. Sebagai pengetua sudah tentu dia merasa puas dan berbangga kerana dapat membantu saya. Sekurang-kurangnya bekas anak muridnya ini akan mempunyai pekerjaan yang stabil selepas tamat kursus nanti. Mungkin juga dia berbesar hati kerana saya sentiasa “menurut perintah” bagi setiap apa yang dirancangnya. Bukan untuk dirinya tetapi bagi faedah masa depan saya sendiri.

Saya tak berapa suka tetapi saya tau saya tidak mempunyai pilihan lain. Bagaimanapun tempoh dua tahun mengikuti latihan perguruan di Pulau Pinang cukup untuk menanam keyakinan yang bukan sedikit untuk menjadi guru. Kerana itu semasa berada di dalam bas menuju ke Kulai itu perasaan saya amat berbeza kerana saya sudah ditauliah sebagai guru. Kedatangan saya ke pekan koboi Kulai penuh dengan seribu keyakinan umpama seorang askar yang lengkap bersenjata sedang menuju ke medan perang. Saya seperti tidak sabar hendak berdepan dengan anak-anak murid. Kononnya untuk memulakan perjuangan membela anak bangsa. Saya juga bangga menjadi guru kerana seperti kata orang putih, "Teaching is a noble profession." Satu pekerjaan yang mulia. Itu yang kerap disebut para pensyarah ketika di maktab dulu. Cuma yang saya terkilan saya tidak dapat apa yang saya mahukan. Alangkah bagusnya kalau saya dapat jadi guru muzik.

Mengenang peristiwa temuduga untuk ke maktab membuatkan saya terfikir. Kenapa agaknya semacam sudah menjadi satu peraturan bahawa dalam hidup ini orang yang lebih tua selalunya betul? Cakap anak-anak tidak perlu didengar kerana mereka selalu dianggap tak tau apa-apa. Bagi saya, sepatutnya budak-budak seperti saya wajar diberi peluang bersuara dan menerangkan apa yang kami suka, apa yang kami minat dan seterusnya diberikan juga peluang membuat pilihan sendiri dalam hal-hal terutama berhubung masa depan. Bukankah kita lebih mengenali diri kita? Kita juga lebih tahu tentang kemampuan diri serta kemampuan berfikir kita. Sepatutnya kita tidak harus dipaksa. Ini kehidupan kita. Bukankah lazimnya orang-orang tua akan pergi lebih dulu daripada kita? Kalau kita dipaksa dengan sesuatu yang kita tidak suka, kita akan menanggungnya sepanjang hayat sedangkan mereka, kalau sudah tiada lagi di dunia ini, itu bukan masalah mereka lagi. Perkara yang sama juga berlaku bila seseorang itu memegang kuasa. Cakap mereka kononnya selalu betul sedangkan pandangan orang bawahan selalu dipandang remeh seolah-olah mereka juga seperti budak-budak yang tak tau apa-apa.

Sepatutnya semasa temuduga ke maktab dulu saya diberi peluang memilih apa yang saya benar-benar suka. Saya tahu saya boleh melakukannya. Kalau tidak takkanlah semasa di tingkatan dua lagi saya menjadi satu-satunya pelajar junior dalam sejarah sekolah menganggotai kugiran pelajar tingkatan empat dan bermain gitar utama. Bila bertanding kumpulan kami menang. Kemudian saya belajar dengan serius daripada guru muzik kami Cikgu Hamid Baharuddin (Allahyarham). Saya mendapat banyak ilmu daripadanya. Kerana mengejar ilmu, teruk juga belakang saya dipukulnya bila melakukan kesilapan. Tetapi saya tak kisah dibelasah kerana apa yang penting saya dapat belajar ilmu muzik. Lagipun saya sedar dia memang sayangkan saya. Orang lain mungkin dia tak berapa sayang kerana tidak pernah dibelasah.

Memang saya sangat minat dan gilakan muzik pada masa itu. Saya juga berpeluang mengadakan persembahan bersama-sama kumpulan muzik sekolah yang dikenali sebagai Nada Suara di beberapa tempat sekitar Tanjung Malim. Kami juga pernah bermain muzik di Felda Soeharto dan kemuncak “kerjaya muzik” saya di sekolah ialah membuat rakaman di RTM Ipoh.

Peristiwa yang sama juga pernah berlaku antara saya dengan allahyarham bapa saya semasa saya di darjah enam. Sebelum penghujung tahun, pihak sekolah mengedarkan borang kepada murid-murid darjah enam untuk membuat pilihan ke sekolah menengah. Bila ditunjukkan borang tersebut, ayah saya berkeras mahukan saya masuk ke High School Batu Pahat, sekolah orang putih termasyhur di daerah itu. Pada zaman itu sesiapa yang masuk High School dikira ada kelas. Tetapi saya berkeras tidak mahu ke sekolah orang putih. Walaupun kononnya saya merupakan antara pelajar terbaik dan kebanyakan kawan saya memilih untuk ke High School tetapi saya memberitahu ayah saya yang saya sudah membuat keputusan untuk ke sekolah aliran melayu iaitu Sekolah Dato' Bentara Luar.

Marah betul orang tua itu bila mendengar pilihan saya. Dia menyoal mengapa saya pandai-pandai memilih sekolah aliran Melayu. Saya memberi alasan bukan orang sekolah Melayu tak boleh hidup. Bahasa Melayu Bahasa Kebangsaan. Kita patut berbangga dengan bahasa Melayu. Kata saya lagi, bukan kita tak boleh belajar bahasa Inggeris. Lama-lama belajar, pandai juga. Entah dari mana saya dapat semangat nasionalis itu saya sendiri pun tak tahu. Tetapi ayah saya menyanggah, “Mana boleh! Besok kalau tak sekolah orang putih susah engkau nak dapat kerja,” katanya. “Engkau tengok abang engkau. Dua-dua sekolah orang putih.” Memang kedua-dua mereka bersekolah Inggeris di High School Kluang. Seorang jadi cikgu di Melaka dan seorang lagi kerani di Pejabat Tanah. Kedua-dua mereka dengarnya sedang bersiap-sedia untuk mengambil Higher School Certificate (HSC). Bukan calang-calang. Kedua-dua mereka hebat berbahasa Inggeris, macam air kalau bercakap. Begitu juga dengan kakak saya yang sulung. Walaupun setakat tingkatan tiga tetapi dia juga bersekolah Inggeris dan boleh bercakap walaupun tidak begitu fasih. Hanya kakak saya yang nombor empat bersekolah Melayu. Kalau saya juga ke sekolah menengah aliran Melayu, maka ada dua anaknya yang tak bersekolah orang putih. Kerana isu itu kami tidak bertegur sapa beberapa hari.

Bagaimanapun hasratnya untuk melihat saya masuk ke sekolah orang putih akhirnya tercapai juga bila saya diterima masuk ke Sekolah Datuk Abdul Razak, Tanjung Malim. SDAR sebuah sekolah berasrama penuh yang tergolong antara sekolah-sekolah berasrama penuh terkemuka pada zaman itu selain Maktab Melayu Kuala Kangsar (MCKK), Sekolah Tuanku Abdul Rahman (STAR), Kolej Tunku Kurshiah (TKC) dan Sekolah Tun Fatimah (STF). SDAR kemudiannya berpindah ke Seremban pada tahun 1972.

Pada satu hari semasa cuti penggal, saya duduk bermain gitar di belakang rumah. Ketika itu saya memang tengah gila menyanyi lagu-lagu Inggeris. Dalam diam rupa-rupanya ayah saya memasang telinga mendengar dendangan saya. Bangga sungguh dia mendapat tahu saya boleh bermain gitar dengan baik. Mungkin dia teringat zaman mudanya bermain muzik bangsawan dulu. Dan mungkin lebih membanggakan lagi kerana saya boleh menyanyikan lagu-lagu Inggeris. Dia membisikkan rasa bangganya itu kepada ibu saya,

“Nè, (singkatan nama glamour ibu saya iaitu Tina). Engkau dengar tu. Dah pandai dia main gitar. Lagu orang putih pulak tu..”

Ibu saya hanya tersenyum tetapi tidak pula membalas kata-katanya. Kata ibu saya wajahnya begitu berseri-seri ketika itu.

“Hmm..Nasib baik sekolah orang putih,” itulah yang diucapkannya dengan penuh bangga sambil berlalu pergi.

Agaknya dia amat berpuas hati kerana akhirnya dia menang juga dalam pertarungan mahukan saya masuk ke sekolah aliran Inggeris. Mungkin juga dia tahu kalau sudah boleh menyanyi tentu sahaja saya juga sudah boleh bercakap dalam bahasa penjajah itu sebagaimana abang-abang saya.

Saya amat tersentuh mendengar cerita yang disampaikan ibu saya itu. Agaknya begitulah selalunya perasaan ibu-bapa. Biarpun mereka tak berjaya dalam hidup tetapi mereka amat berbangga sekali bila melihat anak-anak lebih berjaya daripada mereka.

Memang benar, selepas melihat kedua-dua anak saya berjaya menamatkan pengajian mereka di universiti, saya merasa amat bangga sekali, satu perasaan yang sukar digambarkan. Saya berbangga kerana mereka lebih berjaya daripada ayah mereka. Semoga kehidupan mereka nanti tidak sesukar sepertimana pernah saya lalui.


Wednesday, 25 June 2008

Temuduga ke ITM

(dipetik daripada Saya Tak Ada MBA)

Hidup saya mungkin berubah kalau saya dapat melanjutkan pelajaran ke ITM selepas peperiksaan M.C.E dulu. Sayangnya, walaupun dipanggil temuduga tetapi saya tidak berjaya. Saya tidak menganggap saya gagal dalam temuduga itu tetapi ada kejadian yang berlaku yang mungkin menjadikannya sebagai temuduga paling bersejarah di Malaysia kalau pun bukan di dunia. Ia meninggalkan kesan yang amat mendalam dalam diri saya dan bertolak daripada peristiwa itu saya menyimpan dendam kerana pengalaman itu amat pahit dan menyakitkan yang membuatkan saya rasa amat terhina.

“Awak ni nak masuk ITM?” kata pegawai yang menemuduga saya. Ada dua orang pegawai sahaja di situ pada sesi temuduga tersebut yang berlangsung di bangunan Setiausaha Kerajaan Negeri Negeri Sembilan.

“Ya, encik,” berdebar sungguh saya menjawab soalan itu.

“Saya nak tau. Sebelum mintak ni awak tak tau ke awak ni tak layak? Awak tak cukup syarat?”

Saya terdiam. Tak layak?. Rasanya results saya cukup makan walaupun gred tiga. Bagi kedua-dua kursus pilihan lain memang saya layak. Kenapa dia cakap macam tu? Kemudian saya jawab, “Saya cuba nasib aje encik. Tapi saya tau ada yang cukup. tapi itu pilihan ketiga.”

“Bukan, pilihan pertama awak Business Studies, tapi Maths awak pun hancur. Apa benda awak ni?”

“Tak ada encik. Itu pilihan ketiga. Tak dapat Business Studies tak apa tapi yang yang penting pilihan pertama dengan kedua tu.”

Saya rasa pegawai itu tersilap pandang kerana salinannya ada pada saya dan saya sempat menyemaknya. Belum pun sempat saya memberitahunya bahawa dia silap dia berkata,

“Oh gitu. Awak ingat ITM tu bapak awak punya? Suka-suka aje nak masuk. Tak yang ni nak yang itu?”

Saya terperanjat. Sungguh kasar sekali. Saya tak sangka saya akan diperlakukan begitu. Kemudian dia menyambung lagi,

“Awak ingat kita ni boleh bagi suka-suka aje? Kalau bagi yang lain pun belum tentu boleh buat kalau tengok results awak ni.” Saya rasa dia sedar dia sudah melakukan kesilapan kerana rakan di sebelahnya menunjukkan sesuatu kepadanya tetapi dia tidak mempedulikan. Mungkin dia malu.

Dia meneruskan kata-kata, ”Awak datang sebenarnya ni nak apa? Nak buang masa kita orang ke? Kalau tau tak layak tak payah datanglah!” dia menengking saya. Hanya dia seorang saja yang bercakap manakala rakannya tadi tunduk sambil meneliti semula dokumen-dokumen di atas meja seperti ada yang tak kena. Memang pegawai yang bercakap itu silap. Tapi rakannya mungkin sudah tidak boleh berbuat apa-apa lagi kerana dia sudah cuba membetulkan tetapi tidak berjaya.

Saya rasa saya sudah habis fikir. Saya mesti lawan balik. Biarlah matlamat tak tercapai tak mengapa tetapi yang penting maruah saya. Selepas itu kalau apa nak jadi, jadilah. Boleh ke pegawai itu suka-suka nak marah saya. Saya pun ada maruah juga. Kalau nak temuduga dia patut semak dulu. Kawannya sudah cuba menunjukkan dokumen sebenar tetapi mungkin kerana sudah terlanjur dia malu untuk berpatah balik. Terus dia menyerang saya bertubi-tubi dan paling saya tak tahan, dia menghina saya. Kalau betul saya tak layak sepatutnya dia beritahu saya dan tunjukkan buktinya. Bincang baik-baik. Saya bukan jenis orang kasar yang tak boleh dibawa berbincang. Saya rasa saya seorang budak yang baik, tak tahu berkasar dengan orang dan amat menghormati orang lain tak kira tua atau muda.

Tetapi ini sudah melampau. Sabar saya ada hadnya bila melibatkan maruah. Kerana itu saya rasa saya kena jawab. Biarlah apa pun nak jadi. Terus saya bangun dan terus berjalan menuju ke arah meja di mana mereka duduk. Mereka terkejut melihat reaksi saya. Mungkin ketika itu mereka dapat melihat betapa marahnya saya dan sudah hilang kesabaran. Saya tidak dapat mengawal perasaan saya lagi. Pegawai seorang lagi bangun. Mungkin mereka bimbang saya cuba melakukan sesuatu. Kemudian saya menjawab dengan nada suara yang betul-betul tinggi. Mungkin saya menjerit agaknya. Saya tak perasan kerana pada saat itu saya amat marah sekali.

“Encik, encik tau tak siapa buang masa siapa? Patutnya kalau encik dah tau saya tak layak, buat apa encik panggil saya? Siapa yang bodoh? Encik ke saya?” sambil bercakap itu tangan saya menunjuk-nunjuk ke arah mereka. “Encik tau tak hari ni patutnya saya mengajar? Kat situ pun ada pengesahan saya ni cikgu sementara. Sebab interviu ni saya kena ambik cuti, kena potong gaji, encik tau? Gaji kena potong siapa nak bayar? Encik nak bayar? Kan ini menyusahkan saya. Kalau macam ni encik buat anak orang, satu masa besok anak encik orang aniaya, encik taulah. Tuhan tu kaya encik. Hari ini buat orang besok orang buat kita balik. Kalau tak kena kat encik, nanti kena jugak kat anak cucu encik. “Sudahlah!!!”

Saya tak fikir apa lagi ketika itu. Saya terus merampas dokumen-dokumen asal saya dan menuju ke pintu tanpa menoleh ke belakang. Saya akui saya amat biadap. Biarlah apa mereka nak kata tetapi bila mereka menghina saya sebegitu rupa saya patut menjawabnya. Saya sudah katakan tadi, saya juga ada maruah. Kalau tak boleh, cakap tak boleh dan cakap baik-baik. Salahkah kita memberitahu dengan cara baik? Berbudi-bahasa bukan merugikan. Patutlah ketika menunggu di luar sebelum itu saya lihat ada dua orang calon menangis bila keluar. Mungkin dibelasah juga seperti saya. Padan muka pegawai-pegawai itu. Sebelum itu mereka buat orang, bila dengan saya mereka kena balik.

Sejak hari itu saya cukup benci mendengar nama ITM. Saya tak pernah menceritakan kejadian itu kepada sesiapa kerana kenangan itu terlalu pahit dan pasti memedihkan kalau setiap kali saya bercerita. Tetapi saya jauh di sudut hati saya menyimpan dendam, sesuatu yang bertentangan dengan sikap sebenar saya. Tak mengapa. Satu hari nanti saya mahu buktikan tanpa masuk ITM saya juga masih mampu meneruskan kehidupan seperti orang lain. Tapi yang penting saya mahu menajamkan akal saya supaya satu hari nanti saya mampu menjadi menjadi manusia yang mampu berfikir dengan waras serta tinggi akal budinya. Bukan seperti pegawai-pegawai itu yang mungkin tergolong dalam golongan orang pandai yang ada otak tetapi mereka tidak waras dan tidak punya akal budi. Kalau tidak sudah tentu mereka pandai untuk berbudi-bahasa, bertimbang rasa, mengambil hati orang, mempunyai sifat dan sikap terpuji dan yang paling penting tidak menghina dan menjatuhkan maruah orang lain.

Cukuplah, itu saja impian saya. Saya hanya mahu jadi seorang manusia yang tinggi akal budinya.

Tuesday, 24 June 2008

Temuduga ke maktab

(dipetik daripada Saya Tak Ada MBA)

Selepas puas berfikir beberapa hari akhirnya saya membuat keputusan. Saya terpaksa mengikut kehendak Rahman Yeop. Akhirnya, dengan berat hati saya pergi juga ke Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan untuk mengambil borang. Selang tidak berapa lama saya berjaya dipanggil untuk temuduga dan beberapa hari sebelum itu sekali lagi saya ke sekolah untuk memberitahunya tentang berita gembira itu.

Temuduga itu dijalankan di Sekolah Menengah Teknik Gedung Lalang dalam kawasan Ampangan. Pada hari itu saya lihat ramai juga yang datang. Kebanyakannya lelaki.

“Oh, jadi, awak ni student Rahman Yeop, ya?” Itu soalan pertama yang keluar daripada mulut salah seorang ahli panel sebaik saya dijemput duduk. Mendengar soalan tersebut saya rasa keyakinan saya berada pada paras maksimum. Saya cukup yakin akan berjaya diterima masuk maktab. Sudah tentu dia kenal Rahman Yeop dan saya pasti pengetua kesayangan saya itu sudah mengaturkan sesuatu sekali lagi untuk saya. Saya tidak merasa gugup atau bimbang langsung.

“Awak ni budak boarding school... SDAR ni tempat budak pandai-pandai, kan?”

“Ya encik,” jawab saya penuh yakin.

“Sekolah tempat budak-budak pandai?”

“Betul encik,” bertambah yakin saya dan sempat pula melemparkan senyuman kepada mereka semua.

“Awak pun budak pandai kan?”

“Ya…Eh! Tak de lah, encik.”

“Dah tu, kalau tak pandai takkan masuk SDAR?” Saya agak terkejut. Lain macam pula bunyi soalannya.

Kemudian dia menyambung kata-katanya, “Tapi saya tengok, apasal results awak teruk sangat ni? Sampai gred tiga… Apa hal awak ini?” dia bertanya sambil membelek dokumen-dokumen di hadapannya.

Tambah terkejut saya. Memang lain macam sekali kata-katanya itu Saya rasa dia ketua di situ. Dia mengatur ayat satu persatu dan menyebutnya dalam tempo yang agak perlahan. Seperti orang politik menyusun ayat dalam muqadimah ucapan mereka. Ahli panel lain memandang saya atas bawah. Kerusi yang dikhaskan untuk saya itu memang diletakkan di hadapan agak jauh dari meja ahli-ahli panel itu.

Mendengar kata-katanya tiba-tiba saja suasana yang kononnya ceria yang saya rasakan sebelum itu berubah. Udara dalam bilik itu mula terasa kehangatannya walaupun dua kipas di siling berputar laju. Saya terkejut. Soalan itu di luar jangkaan dan rasa yakin tadi juga terus lenyap. Saya kurang senang dengan soalan yang bagi saya cukup sensitif. Kalau ya pun janganlah sentuh soal itu, kata hati saya. Cubalah tanya soalan lain. Tanyalah siapa nama Yang Di-Pertuan Agong ke, nama Perdana Menteri ke atau nama semua menteri kabinet, bukankah lebih baik? Yang itu semua saya tahu kerana saya memang minat dengan hal ehwal semasa.

“Awak faham ke soalan saya tadi?”

Saya masih diam.

“Bagi kami, baik kat jabatan ke, kat kementerian ke, orang macam awak ni, sekolah kat boarding school, kalau nak ikutkan tempat awak bukan kat maktab, awak tahu tak? Patutnya awak ni pergi overseas. Kami tahu budak-budak batch awak ramai tengah tunggu nak pergi. Yang dah pergi pun ada, kan?” dia menyambung lagi.

“Apa hal awak ni? Kenapa, tak boleh belajar?” Dia terus meletakkan semula dokumen-dokumen tadi dan memandang ke arah saya. Ketika itu ahli panel lain juga turut memandang tepat ke arah saya. Saya diam dan memandang ke bawah. Memang saya rasa amat tidak selesa.

Kemudian dia menyambung dengan nada yang agak keras, “Awak ni memang tak tau mengenang budi. Kerajaan dah sediakan tempat elok-elok, tak belajar betul-betul. Ni, nak mintak pergi maktab pulak. Ni bukan tempat awak patutnya. Ini tempat orang lain yang tak ada peluang belajar kat boarding school, yang tak ada peluang pergi overseas. Tempat awak sana, bukan sini. Ni, kalau kita bagi kat awak masuk maktab, nanti ada orang lain pulak tak dapat peluang, awak tau?”

Eh! Panjang berjela pula syarahan pegawai itu. Saya rasa ketika itu darah saya sudah sampai ke kepala. Mahu rasanya saya baling saja kerusi ke arah mereka. Nampaknya dia menghina saya. Ini temuduga ke sesi motivasi? Dia benar-benar mahu menguji kesabaran saya. Tetapi dalam mengawal perasaan sambil mengumpul tenaga untuk membalas pukulan pegawai itu, tiba-tiba saya terbayangkan wajah Rahman Yeop. Terus hati saya jadi sejuk. Sabar, sabar, bisik hati saya. Takkan saya nak ulang apa yang berlaku semasa interviu ITM dulu. Saya tak boleh kecewakan Rahman Yeop. Dia bersusah payah mengaturkan semua ini. Tapi mungkin kali ini Rahman Yeop tersilap agaknya. Kawan-kawan yang diharapkan mungkin tak boleh pakai. Tak apalah. Kalau tak dapat pun saya tak akan menyalahkan pengetua saya itu. Ini dunia. Sedangkan adik-beradik pun kadang-kadang tak boleh diharap, apa lagi kawan.

Sungguhpun begitu saya masih menaruh harapan. Saya harap apa yang berlaku sekadar satu permainan. Mungkin mereka ada strategi tertentu. Saya perlu bersabar menunggu. Pedulikan apa orang nak kata. Yang penting matlamat saya tercapai. Selalunya sabar saya berbaloi. Cuma interviu ITM saja yang membuatkan saya hilang sabar. Tetapi itu bersebab. Tetapi kali ini cakaplah apa mereka rasa nak cakap. Kalau benar apa yang saya jangkakan, permainan masih belum tamat. Saya harus menunggu peluang saya pula. Melihat mereka semua diam, saya bersuara,

“Mintak maaf, encik,” saya rasa itu kali pertama saya menjawab dengan suara paling lembut dan sopan dalam sejarah hidup saya. Dengan suara tersekat-sekat saya meneruskan, “Sebenarnya, masa tu.. saya ada masalah peribadi sikit, encik. Saya tak sangka, kadang-kadang.. benda tu kecik.. tapi akibatnya teruk. Saya memang tak boleh belajar sangat masa tu, encik. Sebab itulah results saya teruk.”

Semua memandang tepat ke arah saya. Mungkin mereka terperanjat mendengar saya berani menjawab. Kemudian saya menyambung lagi,

“Siapa tak nak pergi overseas, encik? Semua nak pergi kalau ada peluang. Cuma saya silap. Konon saya plan nak retain tapi dua subject saya terbuat okey sikit. Terus dapat gred tiga. Kalau Physics dengan Chemistry tu sangkut tentu saya dapat empat. Dapat empat boleh retain encik.

Belum sempat saya menyambung ayat ahli panel yang menghina saya tadi menyampuk, “Pandai betul budak-budak boarding school ni ya? Benda ni memang biasa ke kat SDAR?”

“Bukanlah biasa sangat encik, tapi memang ada budak-budak buat, encik. Dapat empat, retain lepas tu okey. Yang dapat firstt grade pun ada. Yang retain LCE confirmed lepas, encik…”

“Ah! Biasalah tu. Okey, balik cerita awak tadi. Jadi awak ni ada masalah peribadi…” pegawai itu berkata lagi. “Boleh cerita sikit masalah apa?”

Ketika itu pegawai yang dua orang lagi memandang saya dengan wajah yang kurang menyenangkan. Saya rimas dipandang begitu. Macam menghina. Mungkin agaknya mereka menyampah melihat saya berani menjawab setiap kali disoal atau menyampah kerana saya sudah mula mesra dengan ketua panel itu.

Saya diam. Saya kena jawab juga nampaknya. Suka atau tidak mereka kena terima.

“Mintak maaf encik. Encik jangan marah, encik. Tadi saya dah kata, masalah peribadi. Kalau saya cerita dah tak peribadi lagi, encik.”

Mendengar jawapan saya ketiga-tiga pegawai di depan saya itu terpinga-pinga. Mereka terus tersandar di kerusi masing-masing. Mungkin mereka tidak menyangka saya akan menjawab begitu. Kemudian mereka saling memandang dan tersenyum.

“Oh! Gitu…. Okey, okey,” Si Penghina memberi reaksi seperti terpaksa mengakui kata-kata saya itu memang betul. Pada masa yang sama dia memberi isyarat tangan meminta dua orang kawanya yang sedang berbisik sesama mereka supaya bertenang. Saya rasa mereka sedang bersiap–sedia untuk membalas pukulan saya tadi.

“Tapi, saya terfikir pulak, kalau awak kata masalah peribadi dulu menganggu pelajaran awak, macam mana kami nak bagi awak masuk maktab? Nanti hantar maktab fail lagi. Menghabiskan duit kerajaan aje,” sampuk yang seorang lagi.

Ah! Saya tak mahu mengalah. Alang-alang sudah masuk ke gelanggang biar permainan itu saya selesaikan.

“Tapi encik, itu dulu, masa sekolah. Lepas keluar, mengajar sementara, bercampur masyarakat, saya dah lain sikit. Saya banyak belajar, encik. Saya rasa lepas ini insyaallah, saya tau macam mana nak selesaikan masalah. Insyaallah, tak ada apa lagi.”

“Bercampur masyarakat? Sekolah dulu bukan masyarakat?” orang ketiga cuba bertanya. Agak tinggi suaranya.

Eh! Kata hati saya. Dia ni pun nak kena juga ke?

“Maaf encik,” saya jawab perlahan dan masih penuh dengan kesopanan dan kesusilaan, “Masyarakat sekolah dengan masyarakat luar tak sama, encik. Kat sekolah tak banyak saya boleh belajar pasal hidup. Semua budak-budak. Dengan cikgu kita orang jumpa masa time belajar aje. Tapi kat luar lain. Sekarang saya lagi confident. Saya rasa dah matang sikit, encik.”

“Oh, sekarang dah matanglah? Dah belajar pasal hidup. Pandai awak cakap ya? Awak ni banyak cakap lah,” saya tak ingat siapa yang berkata.

“Kena banyak cakap encik. Kalau tak macam mana nak jadi cikgu..” saya menjawab lagi dengan penuh yakin.

Semua ahli panel tersengih mendengar saya menjawab soalan-soalan mereka. Ada juga yang menggelengkan kepala. Saya rasa saya mereka sudah mula suka dengan saya.

“Okeylah. Cukup, cukup. Banyak cakap pulak awak ni. Awak mengajar apa kat Undang Abdul Manap?” Pegawai yang bertanya itu merujuk kepada Sekolah Menengah Undang Abdul Manap, Johol.

“Sains Paduan, Integrated Science.

“Oh, Integrated Science, tu bahasa Inggeris tu. Hebat rupanya awak ni. Awak minat bahasa Inggeris ke?”

“Minat encik tapi bukanlah hebat sangat...Saya dapat kredit aje dulu,” saya rasa saya sudah mula mampu tersenyum kerana selesa dengan perubahan suasana petang itu. Rasa hangat tadi juga sudah mula hilang.

“Boleh tunjuk sikit macam mana awak mengajar kat sekolah? Integrated Science, bahasa Inggeris.”

“Boleh. Tapi saya bukan nak ambil kursus sains, encik. Saya tak minat sains.”

“Awak minat apa?”

“Saya minat muzik. Kat sekolah saya presiden kelab muzik. Dari Form Remove dulu saya dah main muzik. Testimonial tu semua ada tulis. Presiden Kelab Muzik, Drum Major…” saya cuba menunjuk ke arah salinan-salinan dokumen beserta dokumen-dokumen asal yang ada di depan mereka.

“Tapi awak mana ada kelulusan muzik? Kat sini yang kita tengok yang boleh harap Sains dengan Bahasa Malaysia aje. Chemistry dengan Physics kredit. Bahasa distinction. English kredit. Okeylah tu.”

“Tak boleh encik. Chemistry dengan Physics saya pun 6 aje encik. Itu pun kebetulan. Masa exams saya ingat sikit-sikit jadi saya jawablah. Tapi bukan makna saya suka Sains.”

“Tak boleh. Kita kena bagi awak Sains. Kita nak pakai ramai cikgu Sains sekarang.”

“Tapi encik, kalau encik bagi saya Sains, tak lama saya mengajar, encik. Nanti takut saya berhenti,” saya mengeluh kecewa.

“Itu suka awaklah. Kalau awak nak berhenti kemudian tu lain cerita. Hah! Jangan buang masa kita orang. Kat luar tu ramai lagi yang tunggu. Dengan awak ni aje dah dekat berapa minit dah ni. Tak pernah kita interview orang lama-lama macam ni, tau. Kita nak awak tunjuk sikit macam mana awak mengajar.”

Sakit hati saya. Nampaknya saya tak dapat juga apa yang saya minat. Bagaimanapun saya tak mahu bertengkar dengan mereka. Takut pula nanti tak dapat langsung jadi cikgu. Lalu saya mulakan demonstrasi.

Mereka sendiri mungkin tidak menyangka saya boleh membuat demonstrasi tanpa merujuk pada sebarang buku teks dan pada masa yang sama saya menjadikan mereka seperti murid-murid saya. Tak sampai lima minit mereka memberi isyarat menyuruh saya berhenti dan mengucapkan terima kasih selepas puas tersengih-sengih melihat aksi saya dan terpinga-pinga bila disoal. Mereka sendiri pun bukannya pandai Sains rupa-rupanya. Padan muka mereka.